همه ما در زندگی اشتباه میکنیم. گاهی میدانیم که کاری که انجام میدهیم اشتباه است اما تن به اشتباه میدهیم. من در انتخاب رشته اشتباه کردم. رشته‌ای که دوست نداشتم را به اصرار مشاور آموزش و پرورش و ناظم و مدیر مدرسه انتخاب کردم. آن رشته را ادامه دادم و وارد دانشگاه شدم و فوق دیپلم گرفتم. ادامه دادن آن رشته در دانشگاه دومین اشتباه من بود. نمی‌دانم شما داستان «قورباغه آپز» را شنیدید. یادش بخیر! استادی داشتیم که روزی این داستان جالب را برایمان تعریف کرد.

قورباغه‌ها پوست‌شان نسبت به دما حساس است. طوری که اگر قورباغه‌ای را از آبی با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد به آبی با دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد بی‌اندازند به این یک درجه اختلاف دما به شدت واکنش نشان میدهد و از ظرف آب بیرون می‌پرد. روزی دانشمندان آزمایش جالبی ترتیب دادند. قورباغه‌ای را داخل قابلمه‌ای آب با دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و روی اجاق گاز گذاشتند. زیر اجاق را روشن کردند. قورباغه‌ای که به تغییر یک درجه‌ای ولی ناگهانی آب واکنش نشان میداد در برابر تغییر تدریجی آب هیچ واکنشی نداشت. کم کم آب به دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد رسید و قورباغه آپز شد.

من هم وقتی به خودم آمدم که مثل قورباغه داخل قابلمه در دانشگاه در حال آپز شدن بودم. خودم را دیدم در حالی که سنم بالا رفته، بهترین روزهای عمرم را پای رشته‌ای تلف کردم که علاقه به آن ندارم و در جایگاه شغلی هستم که از آن راضی نیستم. برای تغییر شرایط احتیاج به یک حرکت انفجاری داشتم. دانشگاه را تمام کردم و مدرک فوق دیپلم را گرفتم و بعد خیلی قاطع گفتم که دیگر قصد ادامه تحصیل ندارم و می‌خواهم به خدمت سربازی بروم.

ممکن است برایتان سوال شود چرا خدمت سربازی؟ اکثر کسانی که تجربه خدمت سربازی را داشتند معتقد هستند که زندگی‌شان به دو قسمت تقسیم می‌شود، قبل از دوره خدمت و بعد از دوره خدمت و این همان چیزی بود که من در آن لحظه بشدت به آن احتیاج داشتم. ضمن اینکه مدت تقریبا دو ساله (دقیقا ۲۱ ماهه) سربازی این فرصت را به من میداد که بیشتر فکر کنم و برای آینده‌ام برنامه ریزی کنم.

در حال حاضر من سربازی هستم که ۱۰ ماه از خدمت سربازی را پشت سرگذاشته و ۱۱ ماه دیگر را پیش رو دارد. برنامه‌ام برای آینده این است که رشته‌ام را به رایانه که رشته مورد علاقه‌ام است تغییر بدم و تحصیل را از سر بگیریم. در حال حاضر هم زبان انگلیسی می‌خوانم، تمرین برنامه نویسی می‌کنم، سعی می‌کنم ریاضیاتم را تقویت کنم و در شُرف گرفتن مدرک ICDL هستم.

همه این‌ها را گفتم تا به یک چیز برسم، ما همه اشتباه می‌کنیم و این اصلا مهم نیست، مهم این است که وقتی متوجه اشتباه‌مان شدیم سریع به مسیر درست برگردیم قبل از اینکه آپز شویم.