سیستم عامل اندروید

دیروز خبری منتشر شد که ایرادات امنیتی جدید، ۹۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی را آلوده می‌کند. اما متن خبر چه بود؟

چهار ایراد امنیتی جدید در سیستم‌عامل اندروید کشف شده است. این ایرادات در دستگاه‌هایی که مجهز به پردازنده‌های شرکت کوالکام هستند رویت شده‌اند و نام Quadrooter برای آنها انتخاب شده است. طبق گزارش یکی از محققان موسسه‌ی Check Point که این ایرادات را کشف کرده، حدود ۹۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی در معرض خطر هستند.

در ادامه خبر آمده است:

مجرم سایبری برای حمله از طریق این ایرادات امنیتی، باید کاربر را تشویق به نصب یک بدافزار کند. این بدافزار برای نصب شدن نیاز به مجوز خاصی نخواهد داشت. پس از آن، او می‌تواند به دستگاه قربانی دسترسی روت پیدا کند و به طبع آن، به تمامی اطلاعات، سخت‌افزار و دوربین و میکروفون دستگاه نیز دسترسی داشته باشد.

معمولا با انتشار این اخبار یک عده که مخالف اندروید هستند می‌گویند امنیت در اندروید خیلی پایین است و اصلا نمی‌شود به این سیستم عامل اطمینان کرد. بعضی هم که کلا با مفهوم نرم‌افزار آزاد مشکل دارند می‌گویند چون اندروید آزاد و متن‌باز است این اتفاقات می‌افتد. اما واقعا اندروید ناامن است؟

اول در متن خبر به وضوح اشاره شده است که این ایرادات در گوشی‌هایی که مجهز به پردازنده کوالکام هستند دیده شده است. پس احتمال زیاد مشکل سخت‌افزاری است و ربطی به اندروید ندارد. در ادامه خبر اینطور آماده است که مجرم سایبری برای حمله از طریق این ایرادات امنیتی، باید کاربر را تشویق به نصب یک بدافزار کند. یعنی این ایراد به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه خودتان با نصب بدافزار برای هکر فرش قرمز پهن کنید.

این اصل طلایی را همیشه به خاطر داشته باشید، تا زمانی که برنامه‌ها را از منابع مطمئن مثل گوگل پلی دانلود کنید هیچ مشکلی نخواهید داشت.

منبع خبر: زومیت